اجتماعي, تاريخي, خبري

مستندات تراژدی پلاسکو در وبلاگ بیستک !

مستندات تراژدی پلاسکو در وبلاگ بیستک !

پلاسکو نا امن بود. غیر ایمن بود، سازه ای قدیمی و مملو از سیم ها و کابل های خطرناکی که به قول اهالی، سر و ته آن مشخص نبود. پلاسکو با نیم قرن سابقه ساخت، سیستم ایمنی و حفاظتی مدرن و قوی در اختیار نداشت و این قضیه را سازمان آتش نشانی تهران، بارها به هیات مدیره این مجتمع اعلام کرده بود.

 جریان اخطارهای متعدد سازمان آتش نشانی به هیات مدیره مجتمع تجاری پلاسکو مبنی بر ایمن نبودن سازه چیست؟

طبق اعلام سخنگوی سازمان آتش نشانی، مستقر در منطقه سقوط مجتمع پلاسکو تهران، قریب به ۱۰ بار اخطار کتبی به هیات مدیره این مجموعه نسبت به غیر ایمن بودن و عدم استفاده از مجتمع به واسطه بی توجهی به مسایل ایمنی داده شده بود که متاسفانه، تصمیم قاطعی گرفته نشد و سرنوشت پلاسکو، با ریزش تراژیک آن کامل شد.

p1

نامه سال ۹۲ معاون امور شهری و قضایی شهرداری تهران به هیات مدیره پلاسکو

در آن نامه اعلام شده بود که :

با توجه به اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مبنی بر خطرناک بودن محل در جهت کاهش نا ایمنی مشهود، مقتضی است در اسرع وقت، با در دست داشتن سند مالکیت و آخرین برگ عوارض نوسازی شهرداری و پروانه اشتغال، به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی واقع در میدان حسن آباد ، ایستگاه یکم، واحد پیشگیری و حفاظت از حریق مراجعه و برابر دستورالعمل ایمنی ، نسبت به ایمن سازی واحد خود و اخذ تاییدیه اقدام نمایید. بدیهی است، در صورت عدم پیگیری، مسئولیت عواقب هر گونه خطرات احتمالی متوجه آن شخص است. این نامه علاوه بر شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۲ تهران، به ۵ مسئول دیگر نیز رونوشت خورد.

اخطارهای مکرر شهرداری تهران به ساکنان مجتمع پلاسکو در سال های اخیر همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، ۲ سند از نامه هایی که معاون امور شهری شهرداری تهران به هیات مدیره مجتمع پلاسکو ارسال کرد ارائه شده است.

در یکی از این نامه ها آمده بود:

احتراماً با توجه به اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و به منظور افزایش ضریب ایمنی جهت پیشگیری از خطرات آتش سوری احتمالی، لحاظ و اجرای دستور العمل ایمنی ضروری است. لذا خواهشمند است دستور فرمایید به منظور برقراری ایمنی نسبی، کلیه مفاد دستور العمل پیشنهادی پیوست را به مرحله اجرا در آورده و پس از اتمام، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را کتباً مطلع تا در خصوص بازبینی و صدور گواهی مربوطه اقدام مقتضی به عمل آید.

p2

با وجود آن که این نامه های اخطار، حتی به اداره کل بازرسی وزارت کار و فرمانداری تهران و حتی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و شهردار ناحیه ارسال شده بود، اما پاسخی مستند و معقول از سوی هیات مدیره مجتمع پلاسکو مشاهده نشد.

اعزام ۱۲ قلاده سگ های زنده یاب پس از سقوط پلاسکو

p17

لحظاتی پیش از سقوط پلاسکو

پلاسکو، مقصد گردشگری نیم قرن پیش تهرانی  ها با وجود اخطارهای مکرر شهرداری به مسئولان آن، فرو ریخت و ده ها شهید و مصدوم برجای گذاشت و صدها میلیارد تومان به اقتصاد تهران خسارت وارد کرد. آیا اگر کمی همدلی و دقت و برخورد قاطعانه برای ایمن سازی عمارت نوستالژیک تهرانی ها در دستور کار قرار می گرفت، اکنون با تلی از خاکستر و ایران عزادار مواجه بودیم؟

با سپاس از : rooziato

دیدگاهتان را بنویسید