خبري

وبلاگ بیستک : سیستم یونیت کنترل ( ABS )!

سیستم ABS مخفف سیستم ضد بلوک ترمز و گاهاً سیستم ضد قفل ترمز نیز نامیده میشود. وظیفه این سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمز گیری است تا بدین ترتیب پایداری بیشتری به اتومبیل داده و امنیت و ثبات خودرو را در هنگام ترمزگیری تامین کند.

یونیت کنترل ABS در حقیقت مغز این سیستم است و با اطلاعاتی که دریافت میکند فرمان وارد عمل شدن ABS را صادر می کند. اطلاعاتی که این سیستم بر اساس آنها تصمیم به فعالسازی ABS میگیرد یکی دانستن سرعت چر خها و دیگری دانستن فشار ترمز است. این سیستم از طریق سرعت گردش چرخ میتواند تشخیص دهد که چرخ قفل شده است یا خیر، و سپس در صورتی که قفل شدن چرخ را تشخیص دهد اقدام به باز و بسته کردن متناوب سوپاپ برگشتی میکند.

در صورتی که یونیت ABS دچار مشکلی شود یک چراغ نارنجی یا زرد رنگABS  در نشان دهنده های خودرو روشن خواهد شد. البته یونیت کنترل معمولا آخرین چیزی است که خراب میشود و در بیشتر اوقات، این سنسور سرعت چرخ و یا سنسور فشار ترمز است که نیاز به تعویض پیدا می کند. به هر حال اگر یونیت ABS خودرو دچار مشکل شود باید توجه داشته باشید که این یونیت گرانقیمت بوده و هزینه زیادی را بابت تعویض آن متحمل خواهید شد.

با سپاس از : خبرنامه زامیاد

دیدگاهتان را بنویسید