خبري, خودرو, صنعت

تعیین وقت تعویض واتر پمپ خودروها در وبلاگ بیستک!

تعیین وقت تعویض واتر پمپ خودروها در وبلاگ بیستک!

واترپمپ یکی از مهمترین بخش های خودرو است و وظیفه آن این است که آب و ضد یخ را پیوسته در داخل موتور به حرکت در بیاورد تا موتور جوش نیاورد.

وجود نشتی در واترپمپ یا نقص در عملکرد آن باعث می شود آسیب هایی جدی به موتور خودرو وارد بشود. به عنوان یک مالک خودرو، باید در نظر داشته باشید که واترپمپ به مراقبت احتیاج دارد و باید تشخیص بدهید چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد.

وجود لکه هایی از ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب همگی می توانند نشانه هایی از این باشند که واترپمپ باید تعویض بشود.

نکته اول:

ماشین تان را یک شب در پارکینگی که کف تمیزی دارد پارک کنید. اگر برایتان امکان ندارد که در یک پارکینگ تمیز پارک کنید، یک قطعه مقوا با رنگ روشن زیر موتور خودرو بگذارید.

نکته دوم:

صبح روز بعد مقوا را چک کنید. اگر آب آن را خیس کرده است، در جایی نشتی وجود دارد. این نشتی ممکن از خود واتر پمپ و یا از واشرها باشد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید، ضد یخ نشت کرده است و معنای آن این است که ضد یخ از جایی نشت می کند.

نکته سوم:

پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش مدور واترپمپ که تسمه دور آن می افتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل به نظر می رسد، وقت عوض کردن آن فرا رسیده است.

نکته چهارم:

به صدای موتور گوش بدهید. کاپوت را بالا بزنید و موتور را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی می شنوید، می تواند نشانه ای باشد از این که اوضاع وخیم است. هر چه وضعیت بدتر بشود، صدا هم بلندتر خواهد شد.

نکته پنجم:

اطراف واترپمپ دنبال نشتی بگردید. اگر قطراتی از آب یا کمی بخار آب مشاهده کردید، به طور قطع یک نشتی وجود دارد.

نکته ششم:

اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر واترپمپ نشتی داشته باشد یا خوب کار نکند، مایع خنک کننده کافی به موتور نمی رسد و دمای آن بالا می رود و باعث می شود چراغ هشدار دهنده روشن بشود.

نکته هفتم:

به کولر خودرو توجه کنید. اگر کولر خوب کار نمی کند ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمی دهد.توجه داشته باشد دیدن یک لک کوچک آب زیر خودرو، آن هم در یک روز گرم به معنای وجود مشکل در واترپمپ یا سیستم خنک کننده نیست.وقتی کولر ماشین در هوای گرم کار می کند، میعان صورت می گیرد و آب از زیر موتور چکه م یکند که پدید ه ای عادی است.

در برخی خودروها، نمی توانید واترپمپ را بردارید مگر این که قاب تسمه تایم را بردارید. گاهی اوقات ممکن است هیچ نشتی، سر و صدا یا اشکالی در واشرها و تسمه ها وجود نداشته باشد ولی آب رادیاتور بیش از حد داغ بشود و بخار از کنار درب آن بیرون بیاید. این امر در بیشتر موارد عادی و طبیعی است چون

درب رادیاتور به گونه ای طراحی شده است که فشار اضافی را دفع کند تا به قسمت های دیگر آسیب وارد نشود. بعضی از واترپمپ ها دارای فن هایی با تیغه پلاستیکی هستند که ممکن است به مرور زمان خورده بشوند و نتوانند آب و ضد یخ را به گردش در بیاورند؛ در این صورت موتور جوش خواهد آورد. برای این که این مورد را تست کنید، هنگامی که موتور سرد است درب رادیاتور را باز کنید و استارت بزنید. باید گردش آب در رادیاتور را به وضوح ببینید در غیر این صورت بخش های زیادی از تیغ ههای داخلی واترپمپ خورده شد ه اند و فقط قسمت کمی از آ نها باقی مانده است.

کم بودن آب یا ضد یخ یکی از عوامل اصلی جوش آوردن موتور است. اگر رادیاتور نشتی دارد، اطمینان پیدا کنید که آب آن پر باشد. بهتر است بدانید ترموستات نیمی از مایع خنک کننده را مسدود کرده و ۵ تا ۱۲ دقیقه پس از روشن شدن موتور آن را آزاد می کند، به این ترتیب بهتر است بعد از گشتن این مدت مقدار آب را دوباره چک کنید زیرا ممکن است بعد از آزاد شدن تمام آب، هنوز سطح آن پایین باشد.

هشدارها:

اگر سطح آب رادیاتور پایین است و موتور را به تازگی خاموش کرد ه اید، پیش از اضافه کردن آب اجازه بدهید مدتی بگذرد و موتور سرد بشود، چون اضافه کردن آب سرد به موتور داغ می تواند به علت اختلاف زیاد دمای آب باعث ترک خوردن پوسته موتور بشود و یک مشکل کوچک را به دردسری بزرگ و پر هزینه تبدیل بکند.

 منظور از موتور سرد، موتوری است که حداقل یک ساعت از خاموش شدن آن گذشته و هیچ فشاری زیر درب رادیاتور وجود نداشته باشد.

 هیچ وقت ضد یخ کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید چون ممکن است بیش از حد داغ بشود. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید که معمولا مخلوطی ۵۰ / ۵۰ از آب و ضد یخ را توصیه می کنند. برای برخی خودروها نیز مخلوط ۷۰/ ۳۰ توصیه شده است. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمی کنید، آب خالص نیز می تواند کافی باشد.

با سپاس از : خبرنامه زامیاد

 

دیدگاهتان را بنویسید