اجتماعي, تاريخي, خبري

یادبود ساختمان پاساژ پلاسکو در وبلاگ بیستک !

یادبود ساختمان پاساژ پلاسکو در وبلاگ بیستک !

پاساژ پلاسکو نام یک مرکز خرید قدیمی در تهران است که از آن به عنوان اولین ساختمان مدرن و مرتفع در تهران یاد می‌شود. این مرکز خرید از یک ساختمان ۱۷ طبقه تشکیل شده است. کار بنای این ساختمان در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.

e1ef4761-1819-46e5-b7f2-2d0d13b94c85

تاریخچه تاسیس بنا:

ساختمان پلاسکو در اصل توسط تاجری به نام حبیب الله القانیان متولد ۱۲۸۸ هجری خورشیدی تاسیس شد که به شکل خانوادگی چندین دهه از پیش گامان نوآوری های تجاری و صنعتی در ایران محسوب می شدند.

این خانواده پس از جنگ جهانی دوم، با امتیازی که برای فروش لباس‌ های متفقین به‌ دست آوردند، در مسیر ثروت‌ اندوزی قرار گرفتند. این تاجر که کارش را در نوجوانی، در هتل یکی از اقوام آغاز کرده بود، با برادرانش در بازار به کار تجارت پرداخت. گفته می‌شود برادر حبیب به آمریکا سفری داشت و با صنعت تازه‌ی پلاستیک‌ سازی آشنا شد و این ایده را به ایران آورد. آن‌ها در سال ۱۳۳۷ شرکت پلاسکو و پس از آن، صنایع پروفیل آلومینیوم را تاسیس کردند.

download (1)

معروف است، حبیب همیشه یک شانه‌ی پلاستیکی در جیبش داشت. به او منسوب است که با این کار می‌خواسته یادش نرود ثروتش را از کجا و از چه راهی به‌دست آورده است.

آدرس :

ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری اسلامی، ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول قرار دارد.

Untitled-1

دسترسی :

اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید، می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه مترو سعدی واقع در خط یک پیاده شوید و با حدود ۱۰ دقیقه پیاده ‌روی به پاساژ برسید و یا از اتوبوس‌هایی که در خیابان جمهوری تردد می‌کنند استفاده کنید و در ایستگاه اتوبوس چهارراه استانبول پیاده شده و به پاساژ مراجعه کنید.

1cb746e0-0be1-4094-ab0b-34d50ebed2f4

این منطقه در طرح ترافیک تهران قرار دارد و اگر قصد مراجعه با خودروی شخصی را دارید باید مجوز تردد در طرح ترافیک را خریداری کنید. ضمنا این پاساژ فاقد پارکینگ است. ساعات کار این پاساژ هر روز از ۸ صبح تا ساعت ۲۰ و پنجشنبه‌ها از ۸ صبح تا ۱۴ است.

07c9450f-befd-4f91-adbf-e87c481a640e

این پاساژ علی‌رغم اینکه سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، اما همچنان بسیار مدرن و زیبا به نظر می‌رسد. به خصوص پس از اینکه کسبه آن، دستی به سر و روی پاساژ و سردر مغازه‌های خود کشیدند. در طبقات زیر همکف تا سوم آن، مغازه‌های تک‌فروشی لباس مردانه و در طبقات بعدی آن تولیدی‌های لباس و عمده‌ فروشی‌ها به فعالیت ‌می‌پردازند. قیمت لباس‌ها و محصولات ارائه شده در این مرکز خرید نسبت به بسیاری از مراکز تجاری دیگر در پایتخت مناسب ‌تر و این لباس‌ها دارای کیفیت خوبی هستند. ضمنا در طبقه زیر همکف مغازه‌های فروش ما‌هی‌های آکواریومی و وسایل آکواریوم و غذای ماهی همچنان فعال هستند.

بروزرسانی:

متاسفانه در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ این ساختمان دچار آتش سوزی شد و به طور کامل فرو ریخت. در پی این حادثه چندین آتش نشان زیر آتش ماندند و بسیاری مصدوم شدند.

f4f463d2-5530-4f34-90e3-1724fe28e1f8

با سپاس از : kojaro & digiato

 

دیدگاهتان را بنویسید