اجتماعي, پزشكي, خبري, صنايع غذائي, صنعت

وبلاگ بیستک : آیا نوشیدنی های ردبول برای سلامتی مضر هستند؟

وبلاگ بیستک : آیا نوشیدنی های ردبول برای سلامتی مضر هستند؟

ردبول یک نوشیدنی انرژ ی زای بسیار محبوب است؛ اما بسیاری معتقد هستند این نوشیدنی برای سلامتی مضر است.

ردبول روزانه توسط افراد بسیاری مصرف می شود. بسیاری از ما به عاملی برای رهایی از خوا ب آلودگی در طول صبح یا بعدازظهر نیاز داریم و نوشیدنی یادشده می تواند در مواردی مانند رانندگی های طولانی مدت، مفید و سودمند باشد.اما به واقع زمانی که یک بطری نوشابه انرژ ی زا )صرف نظر از برند نوشیدنی( می آشامیم، چه اتفاقاتی در بدنمان رخ میدهد؟

و بسایت Personalise داد ه هایی جمع آوری کرده است که آثار نوشیدنی های انرژ ی زا را در بدن ما نشان می دهند:

  • در طول ۱۰ دقیقه نخست از آشامیدن نوشیدنی انرژ ی زا، کافئین شروع به جذب شدن توسط جریان خون می کند و بدنتان در واکنش به این موضوع، ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد.

  • در لحظ های بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه نخست – بسته به سرعت آشامیدن نوشیدنی – سطح کافئین به اوج خود خواهد رسید و بدین ترتیب متوجه خواهید شد که خودآگاهی شما بالا رفته و سطح تمرکزتان بهبود یافته است؛ دلیل چنین وضعیتی این است که کافئین یک ماد ه محرک به شمار می رود. به همین خاطر زمانی که در حال رانندگی هستید و احساس می کنید نیاز به هشیار شدن دارید؛ توصیه می شود یک بطری نوشیدنی انرژ ی زا بیاشامید.

  • در حدود ۳۰ تا ۵۰ دقیقه پس از آنکه نوشیدنی خود را آشامیده اید و بدنتان کافئین را به طور کامل جذب کرد؛ کبد شما اغلب از طریق جذب قند بیشتر، واکنش نشان می دهد. در طول این بازه زمانی است که بدنتان نیز بخش عمد ه ای از قندی را که در ابتدا در نوشیدنی وجود داشت، جذب می کند.

  • به احتمال زیاد پس از حدود ۱ ساعت، دچار افت قند می شوید؛ این حالت اغلب ترکیبی از پایین آمدن سطح قند در جریان خون و از بین رفتن اثرات کافئین را شامل می شود.

  • نیمه عمر کافئین تقریبا پنج تا شش ساعت است. این موضوع به معنی آن است که کاهش درصد کافئین در جریان خون، به پنج تا شش ساعت زمان نیاز دارد. برای زنانی که از داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، این مد ت زمان دو برابر می شود.

  • در مورد اکثر افراد، پس از گذشت ۱۲ ساعت از آشامیدن نوشیدنی انرژ ی زا، تمام کافئین موجود در جریان خون، از آن حذف می شود؛ اما سرعت دقیق

  • این فرایند یا مد ت زمان آن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

  • چنانچه جزو مصر ف کنندگان عادی باشید، پس از حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت، نشانه های ترک اعتیاد را تجربه خواهید کرد؛ به این مفهوم که نیاز به کافئین را حس خواهید کرد. آثار دیگر آن شامل مواردی مانند سردرد، تحریک پذیری و یبوست است.

  • مطالعات نشان داده اند که پس از حدود ۱۲ روز، بدن شما با میزان دُز روزانه کافئینی که دریافت می کند، سازگار می شود. مطالعه دیگری نشان می دهد، کسانی که قرص کافئین مصرف می کنند و کسانی که از قرص دارونما ) Placebo ( استفاده می کنند، پس از ۱۸ روز حالت ها، سطح هشیاری و انرژی یکسانی را از خود بروز می دهند.

به زبان ساده افرادی که دُز بالایی از کافئین را دریافت کرده اند، به این میزان از کافئین عادت می کنند.

با سپاس از : خبر نامه زامیاد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید