خبري, صنايع غذائي, صنعت

وبلاگ بیستک : معرفی برنج کشت دوم (دونوچ – رتون – پجا) استان مازندران!

سابقه کشت دوم برنج در بسیاری از شالیزارهای مازندران کمتر از یک دهه است و این نوع برنج بیشتر در مناطق مرکزی و غرب استان و توسط کشاورزانی کشت می شود که کشت اول و برداشت آن را زودتر از بقیه انجام می دهند .

download-2
شالیکاران این مناطق پس از برداشت محصول کشت اول ، به دو روش پرورش ساقه و یا نشای مجدد ، شالیزار را دوباره زیر کشت برنج می برند . محصول برداشت شده از پرورش ساقه شالی را رتون یا در اصطلاح محلی دونوچ و محصول نشای مجدد را هم کشت دوم می گویند .
برنج دونوچ به برنجی گفته می شود که از پرورش ساقه های برنج کشت اول به دست می آید. این نوع برنج به خاطر استفاده نشدن سموم شیمیایی و حتی کود از سلامت بیشتری نسبت به برنج های دیگر برخوردار است.

download
علت بالا بودن قیمت برنج دونوچ در مقایسه با دیگر ارقام ، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم ، برخورداری از ارزش غذایی زیاد ،کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.
برنج رتون اغلب به صورت سفارشی و با مقدار کم توسط رزازان عرضه می شود و این موضوع نیز یکی از دلایل بالا بودن قیمت این رقم به شمار می رود .

images-59
مشتریان برنج دونوچ علاوه بر خریداران سنتی ، بیشتر صاحبان هتل ها و رستوران های صاحب برند از اقصی نقاط کشور هستند.
این نوع برنج علاوه بر خوش طعم و عطر بودن ،در مقایسه با برنج کشت اول از کم ترین میزان سم و کود در تولید آن استفاده می شود و بسته به وضعیت آب و هوایی، میزان شکستگی آن هم به مقدار زیادی کمتر از انواع دیگر است .
خوش پخت بودن و حجیم شدن هنگام پخت بدون این که کیفیت و یا شکل دانه ها تغییر کند ، از دیگر ویژگی های این نوع برنج است ، وضعیتی که مادران مازندرانی از آن به عنوان ‘ پجا’ (پر برکت ) بودن یاد می کنند .

images
باسپاس از : berenjnews

دیدگاهتان را بنویسید