خودرو

عملکرد سیستم ضد واژگونی ARP در خودرو های شاسی بلند SUV – وبلاگ بیستک!

Active Rollover Protection-bistac-ir

عملکرد سیستم ضد واژگونی ARP در خودرو های شاسی بلند SUV؛ علامت اختصاری  ARPمخفف عبارتی است  که در فارسی به طور عمومی به آن سیستم ضد واژگونی خودرو گفته می شود و احتمالا آن را در کاتالوگ بعضی از شاسی بلندهای بازار دید ه اید.  سیستم ضد واژگونی یا به عبارت صحیح تر آن «محافظ فعال واژگونی Active Rollover Protection »  در حقیقت بخشی از سیستم ESP خودرو است  و هما نگونه که از نامش مشخص است وظیفه تشخیص و جلوگیری از واژگونی خودرو را بر عهده دارد.  کاربرد اصلی این سیستم در خودروهایی با مرکز ثقل بالا مانند  ون ها و شاسی بلندهای بزرگ است چرا که این خودروها در پیچ های تند با سرعت بالا به دلیل بر هم خوردن تعادل خودرو در معرض واژگونی هستند.

ARP به طور پیوسته میزان شتاب جانبی خودرو را به کمک سنسور ویژه ای تحت کنترل دارد و درصورتی که شتاب جانبی از عدد تعیین شده از سوی شرکت سازنده خودرو فراتر برود، وارد عمل می شود و برای جلوگیری از واژگونی، با درگیر کردن ترمز چر خ هایی که در سمت بیرون پیچ هستند مانع از بلند شدن چر خهای داخل پیچ و درنتیجه واژگونی خودرو می شود.

البته هما نگونه که گفته شد این سیستم کنترل پایداری خودرو یا ESP است و به این ترتیب در چنین وضعیتی حتی می تواند میزان باز بودن دریچه گاز خودرو را نیز کنترل کند و با کاستن از دور موتور، تعادل را به خودرو باز گرداند. کاربرد این سیستم در خودروهای سواری عمومیت ندارد چرا که پدیده واژگونی در پیچ های تند در این خودروها نادر است و واژگونی این خودروها بیشتر در اثر تصادف و سهل انگاری راننده رخ می دهد که در این موارد سیستم ARP نمی تواند کمکی به راننده بکند و ESP است که وظیفه دارد مانع از خروج خودرو از پیچ شود.

با سپاس از : خبرنامه زامیاد

دیدگاهتان را بنویسید