خودرو

تفاوت میان پیشرانه های OHV و DOHC در وبلاگ بیستک!

تفاوت میان پیشرانه های  OHV و DOHC ؛ پیشرانه های بسیار متنوعی تا کنون ساخته شد ه اند که از نظر آرایش دارای دو نوع رایج OHV  و DOHC هستند که تفاو تهای اساسی با یکدیگر دارند.  پیشرانه خودرو مانند قلب تپنده آن است که از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر کار می کنند.

پیشرانه ها از نظر طراحی و آرایش به چهار دسته تقسیم می شوند :  OHV، OHC، SOHC و DOHC 

در میان این چهار نوع، OHVدر خودروهای قدیمی و امروزه نیز DOHC در میان خودروهای مدرن بسیار محبوب هستند.  OHV مخفف کلمه Over Head Valve است که یعنی در این پیشرانه، پیستو نها در بالای سیلندر قرار دارند و میل سوپا پها در درون بلوک سیلندر قرار دارند.  به این پیشرانه ها “پوشراد” هم گفته می شود که بیشتر در میان خودروهای آمریکایی محبوب هستند.  بزرگ ترین ایراد این پیشرانه ها دشواری کنترل زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها در این خودروها است.  همچنین در این پیشرانه ها نمی توان در هر سیلندر بیش از دو سوپاپ نصب کرد و دارای یک میل سوپاپ هستند.  از مزایای آن می توان به هزینه کم ساخت، عمر زیاد و همچنین ابعاد کوچک تر این پیشرانه ها اشاره کرد.  DOHC معادل کلمه Dual Over Head Cam است که به آن ها Twin Cam هم گفته می شود.  اکثر خودروهای جدید از این سیستم آرایش پیشرانه بهره می برند.  این پیشرانه ها، به ازای هر سیلندر دارای ۴ سوپاپ و میل سوپاپ هستند.

تفاوت میان پیشرانه هایOHV  و DOHC چیست؟

یکی از مزیت های این آرایش پیشرانه بزرگ تر بودن اندازه سوپاپ ها نسبت به OHV  است و همین امر باعث می شود تا اکسیژن به میزان بیشتری وارد بشود و به اصطلاح دارای تنفس بهتری باشند.  تنفس بهتر به معنای اسب بخار بیشتر است. همچنین سیستم هایی مانند  VVT، VVL و پاشش مستقیم سوخت هم بر روی این پیشرانه ها استفاده می شوند.

با سپاس از : خبرنامه زامیاد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید