تكنولوژي, خبري, خودرو, ساخت و توليد, شيمي, صنعت

بررسی سلامت لوله های سیستم خنک کاری پیشرانه و موعد تعویض آنها در وبلاگ بیستک!

بررسی سلامت لوله های سیستم خنک کاری پیشرانه و موعد تعویض آنها؛ پار ه ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آ نها نیز آسان است. “این مقاله”  با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می کند.

با فرا رسیدن فصل گرما و مخصوصا استفاده از سیستم پرفشار تهویه مطبوع اهمیت سلامت سیستم خنک کاری پیشرانه بیش از پیش نمود پیدا می کند . در سیستم خنک کاری پیشرانه چهار عضو اساسی فن، مایع ضدیخ/جوش درون سیستم، ترموستات و لوله های ارتباطی ایفا نقش می کنند که هریک به نوبه خود از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و باید بصورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند، مخصوصا در فصول گرم سال که استفاده از سیستم تهویه مطبوع بار بیشتری بر پیشرانه وارد کرده و احتمال داغ کردن را افزایش می دهد.

علائم لوله های معیوب:

 ۱ :  یک لوله سالم در سیستم خنک کاری پیشرانه باید بدون ترک و شکاف و لهیدگی باشد. زمانی که یکی از لوله های گردش آب رادیاتور را لمس می کنید باید تحت فشار انگشتان از هر زاویه یک میزان استقامت را از خود نشان دهد. اما اگر از یک جهت بدون هیچ علائم ظاهری در بیرون لوله، راحت تر فرو رود به معنای آن است که آن بخش از درون پاره شده و دوام زیادی نخواهد داشت.

 ۲ : اگر لوله دارای ترک های متعدد و زیادی باشد که هنگام فشرده شدن با دست نمود بیشتری پیدا می کند به معنای آن است که عمر مفید لوله رو به اتمام است. توصیه می شود با لوله مناسب تعویض شود.

 ۳ : بسیاری از لوله های رادیاتور در بخش های دارای خمیدگی، از درون با فنرهای فلزی تقویت شده اند تا این خمیدگی باعث کاهش جریان آب نشود. اما این فنرها در درازمدت دچار پوسیدگی شده و می شکنند. در نتیجه لوله در اثر خمیدگی و حرارت سیستم خنک کاری لهیده شده و جریان آب کاهش پیدا می کند که در نتیجه آن می توان زودتر گرم شدن یا جوش آوردن پیشرانه را شاهد بود. به هنگام تعویض لوله باید این فنرها را از لوله قدیمی خارج کرد و در لوله جدید کار گذاشت.  درصورت پوسیدگی باید آن ها را تعویض کرد.

 ۴ :  هرگونه باد کردگی در لوله های سیستم خنک کاری به معنای پارگی لایه های درونی لوله مورد نظر است و نشان می دهد که آن لوله باید به سرعت تعویض شود چرا که دوام خود را در برابر فشار سیستم خنک کاری از دست داده و ممکن است هر لحظه پاره شود .

توصیه : درصورت تمایل برای جایگزینی لوله های سیستم خنک کاری با نمونه های بادوام تر و البته گران تر می توانید از نمونه های مجهز به پوسته و پوشش فلزی یا لوله های سیلیکونی ( معمولا به رنگ های قرمز، فسفری و آبی)  استفاده کنید.

با سپاس از : خبرنامه زامیاد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید