اجتماعي, پزشكي, خبري, صنايع غذائي, صنعت, ورزشي

تاثیر ورزش بر افزایش قد کودکان – وبلاگ بیستک!

تاثیر ورزش بر افزایش قد کودکان؛ قد یک کودک به وسیله ژنتیک و سهم تغذیه روزانه تعیین می شود.  بر طبق گفته سازمان سلامت کودکان، رشد کودک بعد از اولین سال زندگی او کند می شود و به جهش های کوچک رشدی تقسیم می شود.  یک رژیم غذایی سالم و فعالیتها و تمرینهای مشخص می تواند به افزایش قد کودکان کمک نماید.  زمانیکه کودک شما به دوره نوجوانی می رسد، بار دیگر نرخ رشد در دختران افزایش می یابد و به یک جهش عمده در دوره ی ۸ تا ۱۳ سالگی می رسد. این جهش رشد در پسران بین سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی می باشد.  برای اطمینان از اینکه کودک شما به یک قد و وزن سالم دست می یابد، شما باید عادات مشخصی از سبک زندگی را به او بیاموزید در حالیکه صبر و تحمل خود را تمرین می کنید. هر کودک با یک نرخ متفاوت رشد می کند که این رشد بعد از بلوغ متوقف می شود . افزایش قد کودکان چگونه امکان پذیر است ؟ قد بلند بودن باعث افزایش اطمینان و اعتماد به نفس کودک شما می شود.  قد خوب همچنین به او کمک می کند تا در ورزش هایی مانند بسکتبال مشارکت نماید و از دیگران بهتر باشد.

در آینده، در صورتیکه کودک شما قصد دنبال کردن رشته های مختلف ورزشی و حضور در اجتماع را داشته باشد، قد خوب قطعا به او کمک خواهد نمود . جدا از آن، داشتن قد بلند به او کمک خواهد نمود تا از مسائلی که کودکان کوتاه قد با آن روبرو هستند دور بماند.اجازه دهید به شما بگوییم که کدام فعالیت ها و تمرین ها میتوانند به افزایش قد کودک شما کمک نماید:

میله های بارفیکس مفید برای افزایش قد کودکان:

این میله ها در بسیاری از زما ن های بازی، پارک ها و باغ ها یافت می شوند. آویزان شدن از این میله ها تمرین خوبی می باشد و کودکان نیز از آن لذت می برند. کودک شما نباید هنگام آویزان شدن، از روی زمین حمایتی را دریافت کند و پاهایش باید بالاتر از زمین باشد. این میله را می توان همچنین در خانه نصب نمود تا در صورتیکه شما نمی توانید چنین میله ای را در بیرون از خانه و در محله خود پیدا کنید در منزل به رشد قد کودک خود کمک کنید. این فعالیت به راست و کشیده شدن ستون فقرات کمک می کند.  کودکان باید هر روزه یک تا ۱۰ دقیقه از این میله آویزان شوند و به تعداد زیاد خود را از میله بالا بکشند. کودک خود را تشویق نمایید که روزانه حداقل ۱۰ بار تا چانه خود را از میله بالا بکشند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

افزایش قد کودکان با بسکتبال بازی کردن:

بازی بسکتبال یک راه عالی برای افزایش قد کودک میباشد. این بازی شامل تعداد زیادی پرش بلند می باشد. هنگامی که کودک شما به سوی سبد بالا پرش می زند، کمر، پاها، دست ها کشیده می شوند.  این ورزش به ستون فقرات کمک می کند تا کشیده شوند.  فرض کنید که مدرسه کودک شما تیم بسکتبال ندارد و یا فرزند شما عضو آن نباشد، پس شما می توانید در مورد دیگر مکان های شهر خود تحقیق کنید و دریابید که کجا این ورزش انجام می شود.  این ورزش به صورت روزانه باید بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بازی شود.  بسکتبال ورزشی است که کودکان می توانند از انجام آن با دوستان خود لذت ببرند. زیاد بازی کردن بسکتبال در دوره نوجوانی بهترین راه برای رسیدن به حداکثر رشد قد می باشد.

ورزش های کششی مفید برای افزایش قد:

این ورزش ها بهترین تمرین برای افزایش قد به صورت طبیعی می باشد. تمرین های ساده ی کششی میتواند باعث رشد حداقل ۶ الی۷ سانتیمتری کودک شما شود.  کشش برای گردش خون نیز مناسب می باشد.  ورزش یوگا نیز شامل اعمال کششی بسیار می باشد؛ بنابراین ایده خوبی است که کودک خود را در کلاس یوگا ثبت نام کنید . یک نمونه از تمرین کششی خوب ، تمرین کششی دیوار است.  از کودک خود بخواهید پشت به دیوار بایستد و روی انگشتان پای خود بلند شود، سپس از او بخواهید تا حد امکان دست هایش را بالا ببرد. تمرین خوب کششی دیگر این است که از کودک خود بخواهید که روی زمین بنشیند و پاهایش را دراز نماید.  سپس از او بخواهید کمر خود را خم کند و تلاش به گرفتن انگشتان پای خود نماید. این تمرین، انعطاف پذیری مهره های کمر را افزایش و حالت ایستادن را ارتقا میدهد.

شنا ورزش مفید برای افزایش قد:

شنا یک تمرین کششی عالی برای ستون فقرات می باشد که به کودک شما کمک می کند قد بلند تر شود.  وقتی قسمتی از بدن به حرکت در می آید، تمامی بدن کشیده می شود.  حرکت سینه به عنوان بهترین تمرین شنا برای افزایش قد محسوب می شود.  کودکانی که در نوجوانی زیاد شنا می کنند نسبت به کودکانی که شنا نمی کنند بلندتر یافت می شوند . شناکردن به کشیدگی ماهیچه ها در تمامی بدن کمک می کند که هورمون رشد را آزاد می کنند و باعث افزایش قد می شوند. هرچند، اگر شما می خواهید کودک شما از طریق شنا بلندقدتر شود، منتظر به نتیجه رسیدن در یک شب نباشید، برای رسیدن به بهترین نتایج، شناکردن منظم ضروری است.

رژیم غذایی برای افزایش قد:

مقدار زیادی کلسیم، مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.  مواد متعادل و مغذی را به کودک خود بدهید. رشد کُند به دلیل تغذیه نامناسب می تواند منجر به قدِ کوتاه شود.  پروتئین ها اجزای سازنده بدن ما هستند.  آنها به توسعه سلولی کمک می کنند.  غذای دارای پروتئین غنی مانند ماهی، تخم مرغ، شیر، لپه ها و غیره را در رژیم غذای کودک خود قرار دهید چون پروتئین ها عناصر ضروری ارتقا قد و رشد هستند. دیگر غذاهای افزایش دهنده قد شامل:  دانه های سویا، مرغ، ماهی، تخم مرغ، میوه ها، سبزیجات، جوهای صحرائی و محصولات لبنی می شود.  خصوصیات ارثی و ژنها نقش مهمی در قد و رشد کودک ایفا می کنند.

کودک خود را با مقدار زیادی از غذاهای دارای پروتئین زیاد مانند ماهی و گوشت بدون چربی تغذیه نمایید.  بر طبق یک مطالعه منتشر شده در یک مجله تغذیه، کودکانی که رژیم غذایی با پروتئین بالا را ادامه می دهند، یک افزایش قابل توجه در قد را نسبت به کودکانی نشان می دهند که محدود به یک رژیم کم پروتئین می باشند.

از وجود مقدار مناسبی از کلسیم، آهن و ویتامین A در برنامه غذایی روزانه کودک خود اطمینان حاصل کنید.  بر طبق مجله تغذیه، هرچند نتایج تحقیقاتی مخالف با استفاده این مواد مغذی به تنهایی می باشند، اما ترکیب آنها با پروتئین به نفع رشد کودک شما می باشد به جای آنکه مانع آن شود.

نکات مفید برای افزایش قد کودکان:

  • والدین بلند قد، کودکان بلند قد خواهند داشت!

  • تغذیه خوب و سبک زندگی سالم برای توسعه مناسب بدن کودک اهمیت دارند! استراحت و خواب کافی ضروری است!

  • به کودکان باید حالت ایستادن درست آموخته شود!

  • دوچرخه سواری نیز تمرینی است که قد را افزایش میدهد چون رکاب زدن میتواند در واقع استخوان های پا را کشیده نماید!

  • هر کودک با سرعت مشخص و مربوط به خود رشد میکند، بنابراین در این زمینه احساس نگرانی و استرس نداشته باشید!

  • عصرها کودک خود را زود در رختخواب قرار دهید . بر طبق سازمان سلامت کودکان، آنها نیازمند ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در شب می باشند. جسم کودک شما نمی تواند بدون خواب کافی به طور مناسب رشد نماید. افزایش زمان خواب حتی برای یک ساعت زودتر در هر شب کمک خواهد نمود تا از استراحت در چرخه رشد کودک شما اطمینان حاصل شود.

  • برای کودک خود فعالیت های تمرینی روزانه مانند دوچرخه سواری، پیاده روی یا ورزش های خارج از خانه را فراهم آورید تا رشد کودک شما را در یک میزان پیوسته و مبارزه با چاقی نگه دارد. بر اساس نظر سازمان سلامت کودکان، این فعالیت ها کودک شما را تشویق به ادامه حرکت به جای نشستن در مقابل تلویزیون و بازی های ویدئویی خواهد نمود.

  • به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا قد و وزن کودک شما را چک نمایند. زود یافتن رشد متوقف شده به پزشک کودک شما کمک می کند تا همه شرایط پزشکی ضروری را تعیین کند که نیازمند درمان فوری میباشد.

با سپاس از : خبر نامه زامیاد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید