خبري, ورزشي

آشنائی با مبانی بازی شطرنج – وبلاگ بیستک!

basics of chess-bistac-ir.jpg

آشنائی با مبانی بازی شطرنج؛ صفحه شطرنج یک صفحه مربع هشت در هشت خانه یکی در میان سیاه و سفید است. ستون های عمودی روبروی شطرنج بازان با حروف الفبا از A تا H و ردیف های افقی با اعداد ۱ تا ۸ مشخص می شوند. یک شطرنج استاندارد دارای ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) می‌باشد. هر بازیکن ۱۶ مهره را در اختیار دارد. هشت عدد پیاده، دو عدد رخ، دو عدد اسب، دو عدد فیل، یک وزیر و یک شاه ، انواع مهره‌های این بازی هستند.

مهره‌های شطرنج

شاه

وزیر

رخ

فیل

اسب

پیاده

روش چیدن مهره‌های شطرنج در صفحهٔ شطرنج اینگونه است:

۱۶ مهره سفید در ۱۶ خانه دو ردیف یک و دو و ۱۶ مهره سیاه هم در ۱۶ خانه دو ردیف ۷ و ۸ قرار می گیرند. صفحه حتما باید طوری قرار گیرد که اولین خانه سمت راست هر دو شطرنج باز سیاه باشد. مقابل شاه سفید شاه سیاه واقع می‌شود، مقابل وزیر سفید وزیر سیاه قرار دارد، مقابل هر یک از فیل‌های سفید یک فیل سیاه مستقر می‌گردد، مقابل هر اسب سفید یک اسب سیاه موضع می‌گیرد و بالاخره در مقابل هر رخ سفید یک رخ سیاه در سنگر می‌نشیند. ضمناً مشاهده می‌شود که وزیرها در خانه‌های هم رنگ خود مستقر می‌گردند: یعنی وزیر سفید در خانه سفید و وزیر سیاه در خانه سیاه.

نام مهره به زبان فارسی

نام دیگر مهره

زبان انگلیسی

شاه

شاه

King

فَرزین

وزیر

Queen

رُخ

قَلعه

Rook

پیل

فیل

Bishop

اَسپ

اَسب

Knight

پیاده

سرباز

Pawn

ارزش حرکتی مهره‌ها در صفحهٔ شطرنج :

وزیر: معادل ۹ پیاده

رخ: معادل ۵ پیاده

فیل: معادل ۳ پیاده

اسب: معادل ۳ پیاده

این امتیاز برگرفته از قدرت مات کردن هر یک از مهره‌ها می‌باشد. هدف از تعریف آن، بررسی فضای حرکتی هر یک از مهره‌ها در کل صفحه شطرنج ( ۶۴ خانه ) بوده است.

در بازی شطرنج، شخصی برنده‌است که بتواند شاه حریف را با خطر زدن (کیش) مواجه کند به طوری که حریف راهی برای «رفع کیش» نداشته باشد.

سال‌های فعالیت

سدهٔ ۶ میلادی ـ تاکنون

سبک(ها)

بازی تخته‌ای
بازی استراتژیک

تعداد بازیکنان

۲

مدت راه‌اندازی

حدود ۱ دقیقه

مدت بازی

معمولاً ۱۰ تا ۶۰ دقیقه
گاهی اوقات ۶ ساعت یا بیشتر

احتمال آسیب‌دیدگی

هیچ

مهارت (های) موردنیاز

راهبرد، تاکتیک‌ها

ماهیت و اهداف بازی شطرنج :

  • بازی شطرنج بین دو حریف انجام می‌شود که مهره‌های خود را به نوبت بر یک صفحهٔ مربع به نام صفحهٔ شطرنج حرکت می‌دهند. بازیکن دارای مهره‌های سفید بازی را شروع می‌کند. نوبت حرکت بازیکن زمانی است که حرکت حریف او انجام شده‌باشد.

  • هدف هر بازیکن قراردادن شاه حریف در معرض حمله است به نحوی که حریف در حرکت قانونی بعد به هیچ امکان نتواند شاه خودش را از معرض حمله خارج کند. بازیکنی که موفق به این امر شده‌است به اصطلاح حریف را «کیش و مات» کرده‌است و بازی را برده‌است.

  • اگر بازی به شرایطی برسد که هیچ‌یک از دو بازیکن نتواند «کیش و مات» کند، بازی مساوی است.

با سپاس از : Wikipedia & namnak

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید