خبري, لوازم صوت و تصويري

بررسی قابلیت HDR در فروشگاه اینترنتی بیستک !

untitledggدر HDR دو بخش وجود دارد منبع و تلویزیون.قسمت اول تلویزیون است که ساده ترین قسمت برای توصیف است،در واقع تلویزیون هایی که دارای کیفیت HDR هستند در مقایسه با تلویزیون های معمولی، در قسمتهایی از تصویر میزان نور بیشتری را ایجاد می کنند. این فرآیند مشابه قابلیت کم‌کردن نور (local dimming) در تلویزیون‌های امروزی، البته در سطحی وسیع‌تر است.
در کنار قابلیت HDR همواره از قابلیت WCG یا همان محدوده وسیع‌تر طیف‌های رنگی یاد می‌شود. در واقع تلویزیون‌ها قادر به پوشش محدوده وسیع‌تری از رنگ‌ها در مقایسه با آنچه در محتویات اچ‌دی یا بلوری مشاهده می‌کنیم خواهند بود اما مسئله اینجاست که کاربران زیادی وجود دارند که دوست ندارند تصاویر موجود بر روی تلویزیون آن‌ها آب‌رنگی باشد.در واقع استفاده از رنگ‌های مختلف به تصمیم کارگردان یا تهیه کننده محتوا بستگی خواهد داشت و انتخاب آن‌ها برعهده تلویزیون نخواهد بود. البته مدنظر داشته باشید که استفاده از تلویزیون‌هایی با نور و رنگ‌های بیشتر به پرداخت هزینه بیشتر نیاز خواهد داشت و این در حالی است که بعضا تلویزیون‌های HDR در مقایسه با یکدیگر نیز کیفیت متفاوتی دارند. از سوی دیگر اینکه تلویزیونی با قابلیت HDR سازگاری داشته باشد خود به تنهایی نمی‌تواند به عنوان معیاری در تشخیص برتری آن به دستگاه‌های بدون بهره از این قابلیت مورد ارزیابی قرارگیرد. این قابلیت تنها نشان‌دهنده آن است که می‌توان از چنین محتوایی بر روی تلویزیون یادشده استفاده کرد.
نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های با رزولوشن ۴K در حال حاضر همچنان به ندرت یافت می‌شوند و محتوایی با قابلیت HDR از آن هم محدودتر است. هم‌اکنون شرکت‌هایی مانند آمازون چندین و چند نمایش را در این قالب تهیه و سونی فیلمز و Netflix نیز از جمله فعالین در این عرصه هستند. منبع دیگری که برای استفاده از این قابلیت موجود است، دیسک‌های فیزیکی هستند. استاندارد Ultra HD “۴K” Blu-ray امکان استفاده از نسخه‌های تجهیزشده به قابلیت HDR را فراهم می‌کند اما هنوز مشخص نیست تولید چنین محتوایی چگونه پیشرفت خواهد کرد.
در هنگام تولید یک فیلم یا نمایش تلویزیونی، کارگردان و یا فیلم‌بردار با کمک یک متخصص، به رنگ‌دهی صحنه‌ها می‌پردازند. به عنوان مثال می‌توانید رنگ‌های سرد در Game of Thrones را در مقابل رنگ‌های غنی و گرم King’s Landing در پایین مقایسه کنید. با این اوصاف و با وجود قابلیت HDR دست کارگردان در رنگ‌دهی بهتر به صحنه‌ها بازخواهد بود.

images (1)

کابل‌ها و اتصال دهندگان مورد نیاز:

برای استفاده از قابلیت اچ دی آر به خرید کابلهای اضافی نیازی نیست. و کابل HDMI پر سرعت قابلیت HDR را پشتیبانی می کند.
دستگاه منبع ( به‌عنوان مثال یک پخش‌کننده بلوری ۴K) و تلویزیون باید از HDMI 2.0a را داشته باشد. در صورتی که می خواهید از منبع دیگری این تصویر را پخش کنید آن منبع باید از HDMI 2 پشتیبانی کند.
خبر خوب اینکه تعداد زیادی از دستگاه‌های مجهز به HDMI 2.0 در سال جاری به‌روزرسانی را برای ارتقا به HDMI 2.0a دریافت خواهند کرد. این در حالی است که بر خلاف روند به‌روزرسانی از HDMI 1.4 به نسخه ۲.۰ به‌نظر نمی‌رسد هیچ محدودیت سخت‌افزاری برای رفتن از نسخه ۲.۰ به نسخه ۲.0a وجود داشته باشد.

با سپاس از : irantrading

دیدگاهتان را بنویسید