الكترونيك, تكنولوژي, خبري, خودرو, ساخت و توليد, صنايع نظامي, صنعت

چرا غهای روشنایی در روز (  Daylight) – وبلاگ بیستک!

lighting-day-bistac-ir

 چرا غهای روشنایی در روز (  Daylight تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی جهان شده است و خودر وهای جدید ملزم به داشتن آ نها هستند؛ اما سوال این جا است که دلیل آن چیست؟

چرا غهای روشنایی در روز یا همان Daylight ، چرا غهای کوچکی در قسمت جلوی خودروها هستند که به محض شروع به کار پیشرانه خودرو روشن می شوند و تا خاموش شدن آن روشن می مانند که به منظور مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو شما در خیابان یا جاده است. این چرا غها معمولا از نوع “زنون” هستند تا بتوانند با داشتن نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند. برای اولین بار این چرا غها در در سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، بسیار رواج یافت. این چرا غها کمک می کرد که در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به راحتی تشخیص داده شوند.

برای مدتی در آمریکا، استفاده از این چرا غها بر روی خودروها ممنوع شد اما در دهه ۹۰ شرکت جنرال موتورز بر روی خودروهای خودش از آ نها استفاده کرد. رفته رفته این چرا غها در اروپا هم محبوبیت پیدا کرد و در سال ۲۰۱۱ تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی شد، به این صورت که تمامی خودروهای تولیدی بعد از سال ۲۰۱۱ ملزم به داشتن چراغ روشنایی در روز هستند.

اما انتقادهایی هم بر این تکنولوژی وارد است. برای مثال برخی کارشناسان اعتقاد دارند که روشنایی این چرا غها در برخی خودروها حتی بیشتر از چرا غهای اصلی خودروها است و در برخی موارد که این چرا غها بر روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب می شوند، بر روی دید راننده رو به رو تاثیر می گذارد.  همچنین برخی دیگر اعتقاد دارند که این چرا غها فقط در کشو رهای شمالی مانند فنلاند و سوئد و غیره کاربردی است و در کشو رهایی  که در روز نور کافی دارند بلا استفاده است.

با سپاس از: خبرنامه زامیاد

دیدگاهتان را بنویسید