صنايع غذائي

تشخیص خرابی دسته موتور و دسته گیربکس – وبلاگ بیستک!

تشخیص خرابی دسته موتور و دسته گیربکس – وبلاگ بیستک!

تشخیص خرابی دسته موتور و دسته گیربکس ؛ پاره ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن ها نیز آسان است. ” وبلاگ بیستک ” با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می کند.  به گزارش وبلاگ بیستک ، پیشرانه خودرو در اتصال به گیربکس با یکدیگر تشکیل یک واحد یکپارچه را می دهند و از این رو همه تکانه ها و ضربه هایی که از عملکرد پیشرانه، نیم کلاچ کردن یا ناهمواری های مسیر به وجود می آید نیز به این واحد یکپارچه منتقل می شود. بنابر این لازم است تا پیشرانه و گیربکس به شکل تعلیق شده در جای خود قرار گیرند تا بتوانند ضمن داشتن درجه مشخصی از آزادی حرکتی، به خوبی ضربات را دفع کرده و از انتقال آن به اتاق و کابین جلوگیری کنند.

همچنین دیگر وظیفه اساسی دسته موتور دفع گشتاور وارده از حرکت دورانی پیشرانه و گیربکس است. در حقیقت وجود اصطکاک میان اجزا دوران کننده داخل گیربکس و پیشرانه موجب ایجاد حرکت دورانی خلاف جهت حرکت استاندارد می شود و فشار این نیرو دورانی به دسته موتور و دسته گیربکس وارد می شود.

دسته موتور و دسته گیربکس چیست؟

آنچه به دسته موتور یا دسته گیربکس شناخته می شود در انواع و اقسام مدل ها در حقیقت پایه ای متشکل از فلز، لاستیک کاشتنی، فنر یا جک روغنی است که پیشرانه و گیربکس را به شاسی خودرو متصل می سازد و وظیفه دارد تا تکانه ها و ضربات وارده را خنثی کند. این قطعه نسبتا کوچک جز در برخی خودروهای اسپرت و خاص تقریبا در ۹۹ درصد سایر خودروهای تولیدی جهان استفاده می شود و نبود یا خرابی آن تبعات مشخصی در پی دارد.

رفتارهایی که به کاهش عمر دسته موتور می انجامد :

  • نیم کلاچ و شتابگیری های ناگهانی

  • ترمزگیری شدید و ناگهانی

  • پرش از روی دست اندازها

  • عدم جایگزینی دسته موتور پیش از آسیب دیدگی

علائم پارگی دسته موتور و دسته گیربکس :

  • لرزه و تکانه های زیاد در مجموعه موتور و گیربکس مخصوصا به هنگام ورود

  • به دنده یا نیم کلاچ کردن

  • جا نرفتن یا بیرون نیامدن اهرم از دنده مخصوصا در خودروهای دنده دستی یا اتوماتیک های سیمی

  • بروز صدا از ناحیه موتور و گیربکس مخصوصا به هنگام عبور از دست اندازها، تعویض دنده و نیم کلاچ

  • تکانه های زیاد اتاق خودرو به هنگام اعمال گازخلاصی

  • جابجایی عرضی، طولی یا ارتفاعی پیشرانه و قرارگیری آن در زاویه ای نامتعارف

نکات مهم :

  • توجه داشته باشید که بی توجهی به خرابی یک دسته موتور، به سرعت به خرابی سایر دسته موتورها می انجامد.

  • دسته موتورهای آسیب دیده را یکی یکی و به نوبت تعویض کنید.

  • بهتر است پیش از خرابی و پارگی کامل دسته موتور نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • خرابی دسته موتور به سایر اجزا نظیر دیسک و صفحه، گیربکس، چهارشاخ گاردان و همچنین پولوس ها فشار بسیار زیادی می آورد و موجب خرابی زود هنگام آن ها می شود.

  • پس از یک روز سواری با دسته موتور و دسته گیربکس جدید قطعا محل قرارگیری آن و سفت بودن پیچ های آن را چک کنید.

  • سلامت دسته موتور بالایی در خودروهای متحرک جلو بسیار حیاتی است.

با سپاس از : خبرنامه زامیاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *