خبري, خودرو, صنعت

ساختمان سوپاپ در اتومکانیک به زبان ساده – وبلاگ بیستک!

Valve Building-bistac-ir

ساختمان سوپاپ در اتومکانیک به زبان ساده؛ سوپاپ‌های متداول امروزی معمولاً از نوع سوپاپ قارچی شکل یا پایه‌دار می‌باشند. این سوپاپ‌ها شامل یک ساقه (که به مشابه ساقه قارچ است) و یک سه تخت و پهن (که مشابه کلاهک قارچ) می‌باشند. همچنین سر سوپاپ دارای یک لبه مورب است که وجه نامیده می‌شود. همچنین محل قرارگیری سوپاپ که معمولا در کف سرسیلندر و گاها در خود سیلندر قرار دارد نیز دارای یک لبه به نام نشیمنگاه است که به سیت سوپاپ مشهور است. در انتهای دیگر سوپاپ یعنی بر روی ساقه آن یک یا بعضاً دو فنر قوی قرار دارد که بوسیله یک نگهدارنده و دو عدد خار به انتهای سوپاپ محکم شده‌اند. فنر سوپاپ موجب می‌گردد تا وجه سوپاپ بر روی نشیمنگاه سوپاپ محکم نگهداشته شده و بدین ترتیب از هر گونه نشتی در زمان‌های تراکم و قدرت جلوگیری شود. زاویه رایج برای وجه و نشیمنگاه سوپاپ ۴۵ درجه‌است. اما برای سوپاپ‌های هوا گاهی از زاویه ۳۰ درجه نیز استفاده می‌شود.

  • سر سوپاپ (محل برخورد ان با اسبک).

  • محل قرار گرفتن خار نگهدارنده.

  • ساق سوپاپ که در گیت (یا راهنما) سوپاپ قرار می گیرد.

  • گوشت یا دامنه یا مخروطی سوپاپ.

  • نشیمن گاه یا وجه سوپاپ.

  • لبه سوپاپ.

  • بشقابک یا نعلبکی سوپاپ.

با سپاس از : khodroha & wikipedia

 

دیدگاهتان را بنویسید